Reisbureau

De toenemende mobiliteit, meer betaald verlof en een verhoging van het vakantiegeld geven een boost aan het toerisme: reizen wordt big business. Voor veel mensen blijft het veilige bedevaartsoord Lourdes de eeuwige bestemming voor al wie zich buiten de grenzen waagt.

Na 1965 groeit ook het aantal buitenlandse bestemmingen spectaculair en brengt twee derde van alle Belgen zijn zomervakantie in het buitenland door. Frankrijk is het meest populaire vakantieland, gevolgd door Spanje, Italië en Duitsland.

Reisagentschappen worden onder de arm genomen voor de ‘bestelling’ van de reis. Lijnvluchten blijven duur, maar vooral nachttreinen en goedkope chartervluchten stimuleren verre reizen. Georganiseerde busreizen naar Echternach, het Zwarte Woud, De Rijn- en Moezelstreek of Monschau zijn meteen een succesformule. Parijs, Venetië en Londen worden topbestemmingen. Steeds meer mensen ontdekken het genot van zon, zee en zand en trekken naar zuiderse bestemmingen zoals de Spaanse Costa’s of de Italiaanse Riviera. Wie het zich kan permitteren neemt het vliegtuig: op tien jaar tijd verdubbelt het aantal Sabena-passagiers.

Met de caravan op reis of met het hele gezin kamperen wordt gepromoot als een nieuwe manier van reizen. Rondtrekken met de tent symboliseert de nieuw verworven vrijheid. Jongeren trekken er samen met de rugzak op uit en reizen met goedkope treintickets door heel Europa. Gespecialiseerde bureaus verkopen de rugzaktoeristen reizen aan zeer democratische prijzen. Toch blijft vakantie ook voor veel mensen beperkt tot daguitstappen in het binnenland: een gezellige picknick, een frisse duik aan zee, een bezoek aan de grotten van Han, de Antwerpse Zoo, de citadel van Dinant, de Grote Markt van Brussel of Bokrijk...