Kapper

Korte of lange haren, hoog opgestoken of los, wild ‘getoupeerd’ of gekleurd, koude en warme permanents: saai zijn de sixties-kapsels allerminst. Omdat steeds meer vrouwen buitenshuis werken, kunnen ze zich de luxe permitteren om tijd en geld te besteden aan hun haar en hun lichaam. Parfums en bodylotions staan in iedere badkamer. Kapsels, make-up en parfums van vedettes worden enthousiast geïmiteerd.

De frêle look van Twiggy of de supervrouwelijke uitstraling van Brigitte Bardot inspireren velen. Vrouwen maken zich elke dag op, aantrekkelijk zijn voor de man is de boodschap. In de reclameslogan van de haarversteviger Poly Set klinkt dat zo: ‘Zij heeft een beroep, is huishoudster… en blijft steeds de bekoorlijkste!’

De nieuwe elektrische haardrogers, de haarlak en de krultang geven de meest onmogelijke kapsels vorm. Terwijl hun haar wordt gedroogd, lezen vrouwen rustig Het Rijk der Vrouw, Margriet of De Post en verdiepen ze zich in de levens van Jacqueline Kennedy of Marilyn Monroe. Ook jongens experimenteren met hun kapsel.

Als reactie op de groeiende cosmetica-industrie en het schoonheidsideaal laten heel wat jongens en meisjes hun haar groeien. Terwijl fans van The Beatles kiezen voor de halflange coupe, introduceren The Rolling Stones lang haar voor jongens.