Skip to main content
Inspiratiecafé 2020

17/03 - Inspiratiecafé i.s.m. UNIZO

Inspiratiecafé rond 'financiën'

Voor het vijfde jaar op rij slaan VAKlab en UNIZO de handen in elkaar voor het Inspiratiecafé. We bouwen deze jubileumeditie uit rond het thema ‘financieren’. Deze keer nodigden we 3 duo’s uit, telkens bestaande uit een ondernemer en expert. Dat resulteert in een boeiende mix voor jou als startende of groeiende ondernemer:

  • Mode- & textielontwerpster Marylène Madou, die via Kickstarter een project lanceerde en Dorien Dingenen, UNIZO-ondernemersadviseur
  • Frederik Delrue van Au Flan Breton en Kristien De Smedt van Bolero Crowdfunding
  • Anaïs Claes en Wesley Clemens van Cynex, een atypisch accountancybureau dat ondernemers helpt hun business optimaal te runnen

Praktisch

Wanneer? 17 maart 2022, van 19 u. tot 22 u. 
Waar? Kasteel Bokrijk, Bokrijklaan 1 - 3600 Genk
Schrijf je gratis in.

Programma

19.00 u. Ontvangst
19.30 u. Start Inspiratiecafé
20.30 u. Einde Inspiratiecafé, begin netwerkavond
22.00 u. Einde
Schrijf je gratis in.

DE SPREKERS IN EEN NOTENDOP

Marylène Madou, textielontwerpster
Marylène Madou werd begin 2017 opgericht in België, genoemd naar de ontwerpster zelf. Het merk werd gelanceerd met een succesvolle collectie zijden foulards, en tot op vandaag is print nog steeds het ultieme uitgangspunt voor elke collectie. Elke textielprint wordt in in-house gemaakt door Marylène zelf en is opgebouwd uit haar eigen tekeningen, schilderijen en digitale illustraties. Eind 2021 zamelde ze via Kickstarter geld in voor de lancering van haar eerste boek ‘Prints & Patterns’. Eerder volgde ze bij UNIZO Limburg een persoonlijk traject rond financieel inzicht, want zeker in de modesector telt elke eurocent.

Eva Reggers, UNIZO-ondernemersadviseur
Als enthousiaste ondernemersadviseur houdt Eva ervan om haar positieve energie door te geven aan beginnende ondernemers. Zo wil ze de motor op weg naar succesvol ondernemen mee in gang zetten. Ook voor groeibedrijven fungeert zij als klankbord, zowel strategisch als procesmatig. 

Kristien De Smedt, business development manager Bolero Crowdfunding
KBC was de eerste bank en online broker ter wereld die in 2014 zelf een crowdfundinginitiatief startte. Via het Bolero Crowdfunding-platform brengt KBC ondernemend België en investerend België zo goed mogelijk met elkaar in contact om zo bij te dragen tot meer innovatie en ondernemerschap. 

Via een uitgifte van een obligatielening (crowdlending) kan een onderneming via Bolero Crowdfunding financiering vinden bij particuliere beleggers. In ruil daarvoor betaalt de onderneming een bepaalde interest en wordt het geleende bedrag afgelost volgens een terugbetalingsschema (maandelijks, trimestrieel, jaarlijks, bullet). Een onderneming kan zo tot €500.000 per jaar ophalen (zonder informatienota). Mits uitgifte van een informatienota kan men tot 5.000.000 euro ophalen. In 2021 haalde Bolero Crowdfunding 16,7 miljoen op voor 18 Belgische kmo’s en groeibedrijven.

Frederik Delrue, eigenaar-ondernemer Au Flan Breton
Au Flan Breton staat voor verwennerij en verse artikelen uit de bakkerij. “Alles wat we kunnen, maken we dagelijks zelf in huis. Het is dan ook onze missie om alle consumenten van verse producten te voorzien die boven hun verwachtingen zijn. Daarbij blijven we trouw aan de traditionele kwaliteitsgrondstoffen en verwerkingsprocessen op een zeer hoog productief niveau, zodat de klanten de beste kwaliteit aan de meest correcte prijs kunnen garanderen en dit met constante gedrevenheid om verder te groeien, te verbeteren en creatief te verrassen. Ondertussen tellen we 13 winkels en een webshop waar je makkelijk bestellingen kan doorgeven.” Frederik rondde een succesvolle crowdlendingcampagne af via Bolero Crowdlending en deelt samen met Kristien De Smedt zijn ervaringen. 

Anaïs Claes van Gia Lu Nova en Wesley Clemens van Cynex
Gia Lu Nova is een luxemerk dat een zalm in het fashion landschap weergeeft: trendloos, seizoensloos, tijdloos en tegen de stroom in. Het merk target kosmopolitische steden om zo haar afzetmarkt wereldwijd te vinden. Door mijn verlangen om het merk zo internationaal mogelijk uit te rollen, werd het financieel en strategisch plan al snel een complex plaatje. Dankzij de begeleiding van Cynex, konden we een plan van aanpak bedenken. Wanneer je alleen start, is het moeilijk om met iemand te sparren. Dit is waar Cynex een mooie rol speelt door je plan in twijfel te trekken en uw ideetjes uit te dagen om zo tot een betere strategie te komen. 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief