26/07/2016

Het Geluidshuis over de samenwerking met Bokrijk

- 9 feb 2015 -

"Beste Geluidshuis, Misschien krijgen we met ons mailbericht niet helemaal duidelijk gesteld wat de bedoeling is, maar hopelijk kunnen we de nodige nieuwsgierigheid bewerkstelligen om tot een afspraak te komen...”

- 10 feb 2015 - 

“Beste mensen van Bokrijk, wij begrijpen inderdaad nog niet zo goed wat jullie precies van ons verwachten, maar wij luisteren graag naar jullie vraag. Komen jullie even langs voor een uiteenzetting?”

- 13 maart - 

Het alombekende Bokrijk, met z’n ietwat duffe reputatie, strijkt onder de vorm van 2 knappe dames neer op het Antwerpse Kiel, voorzien van een heuse stapel papier.

Een stapel schoon, stevig, goedgekozen papier! Gebundeld tot een hedendaags vormgegeven flyer en dito tijdschrift over het vakmanschap ‘leder’. 

Alle nodige info weergegeven in het perfecte lettertype en vergezeld van méér dan artistiek verantwoorde foto’s. 

Bovendien siert een bijzonder stijlvol, nieuw Bokrijk-logo de aantrekkelijke cover.

En of onze nieuwsgierigheid gewekt was!

Er leek zowaar weer leven te zitten in het wat doodachtige Bokrijk en niet alleen op papier.

"Met ons project 'bokrijk brandmerkt", zo startten de 2 knappe, vrolijke dames, "wil het openluchtmuseum de kennis en expertise van verschillende vakmanschappen aanbieden aan haar bezoekers, maar we willen de geschiedenis van die vakmanschappen versluizen naar de toekomst.” 

“Huh?” 

"Een voorbeeldje: wat als een jonge productdesigner de hedendaagse versie ontwikkelt van een oude geldbuidel? Of: wat als de klompenmaker hier in Bokrijk aan het onderstel van een hedendaags paar damesschoenen werkt?”

“Allemaal goed en wel”, zegden wij, “maar wij maken hoorspelen. Ambachtelijk, dat wel, maar tot zover de link.”

Maar daarmee lieten de 2 knappe, vrolijke, enthousiaste dames zich niet afschepen.

"Voor het vakmanschap in de smidse kunnen we ons niet ontdoen van het feit dat dit een geluids-’ontsluiting’ zou kunnen worden”, lieten ze zich ontvallen.

“Als de smid in z’n smidse aan het werk is, word je aangetrokken door het lawaai. Maar kunnen we op één of andere manier óók nieuwsgierige bezoekers naar onze smidse lokken wanneer de smid NIET in z’n smidse aanwezig is?”

"Moet lukken", dachten wij.

Maar na 2 bezoeken aan de Bokrijkse smidse en 3 brainstormsessies met een boel ambitieuze (maar nauwelijks te realiseren) ideeën als uitkomst, zaten we compleet vast.

Toch vonden we het toekomstplan dat Bokrijk voor ogen had en de rol die het Geluidshuis daarin mocht spelen té mooi om op te geven, dus was het tijd voor versterking.

We legden al onze ideeën op tafel en vroegen Hans Kerkhoff en Raoul Maris van het bedrijf Gelotology om er samen met ons mee aan de slag te gaan.

En zo werd het idee voor De Magische Smidse geboren: een humoristische audio- en beeldinstallatie waarbij het belangrijkste gereedschap van de smid (oven, ton en aambeeld) via ‘project mapping’ een gezichtje zou krijgen en in een geanimeerd verhaal van 5 minuten zou vertellen hoe ze het werk van de smid overnemen.

- 26 maart 2015 - 

“Dag Geluidshuis, De Bokrijkse Raad van Bestuur stemde in met jullie voorstel! Jullie mogen van start gaan met de uitvoering van De Magische Smidse."

Na het hoera-salvo dat nagalmde van het Antwerpse Kiel tot in het verre West-Vlaanderen, volgde een lange periode van schrijven, ontwikkelen, testen, bijsturen, opnieuw testen én goedkeuren.

Mede dankzij de technische bijstand van het Bokrijk-team haalden we net op tijd de opening van het nieuwe museum-seizoen.

Maar ons plan was ambitieuzer…!

Met ‘Bokrijk Brandmerkt’ wou het openluchtmuseum ook graag buiten de grenzen van Bokrijk treden.

Dat leek ons de perfecte opportuniteit om voor het eerst een hoorspel te co-produceren samen met een museum.

Eentje waarin de smid uiteraard een hoofdrol zou spelen.

We schakelden opnieuw het team van Gelotology in en schreven samen met hen het verhaal van Hendrik de Smet, smid van Bokrijk, en hoe deze door een ongelukkig toeval bij de bende van de Bokkenrijders terecht komt.

We fantaseerden er een leuke cast bij, gingen op zoek naar een ondeugende illustrator voor het boek, budgetteerden de productie en trokken met ons lijvig dossier naar onze 2 knappe, vrolijke, enthousiaste, pittige dames die, hoe kon het ook anders, de Raad van Bestuur opnieuw wisten te charmeren.

Hans, Raoul (Gelotology) en Koen Brandt (Geluidshuis) schreven het scenario uit, we doken de studio in met stemmenacteurs zoals Lucas Van den Eynde, Tom Audenaert, Vic De wachter en Bart Cannaerts en kregen Melvin enthousiast om ons boek te illustreren en vorm te geven.

Intussen werd achter de schermen alles in gereedheid gebracht om het resultaat aan de pers en het publiek voor te stellen. 

De sociale media draaiden op volle toeren, de making of werd vrolijk gedeeld en heel wat deelnemers waagden hun kans om een plaatsje te bemachtigen voor de eerste officiële beluistering van 'De Bokrokker’.

Een heus hoorspel van maar liefst 62 minuten, vol zotternijen en muziek, geschikt voor jong én oud. Een absolute aanrader voor reisjes van en naar Bokrijk, Frankrijk, Oostenrijk… of andere rijken.

- zaterdag 4 juni 2016 - 

Het kasteel van Bokrijk ziet er feestelijk uit, niet in het minst door de aanwezigheid van heel wat kleine en grote Bokrijk- en Geluidshuisliefhebbers.

De directeur van Bokrijk, net als de gedeputeerde, voorzitter van Bokrijk, verwelkomen iedereen enthousiast.

Na de voorstelling van cast en creatief team vleien alle genodigden zich neer in de zitzakken, die voor de gelegenheid de bovenverdieping van het kasteel kleuren, om het resultaat van De Bokrokker te horen.

Er wordt gelachen, gezongen en uitbundig gegild.

Wij keken langs de zijlijn toe hoe klein en groot hun exemplaar enthousiast lieten signeren en hoe ze zichtbaar genoten van het hele feest.

En we knipoogden voldaan naar de 2 knappe, vrolijke, enthousiaste, pittige, gelukkige dames met wie deze fijne samenwerking een jaar geleden begon.

Het Geluidshuis